söndag 18 november 2012

Vilket drama!

Inledningsvis skulle jag vilja be om ursäkt för fotots dåliga kvalité, men man skulle kunna säga att jag valde kvantitet (det vill säga; en bild över huvud taget) framför kvalité i det här fallet.

Och nu till själva storyn. 
Jag är sjuk. Tillbringar därför mertiden av min dag i soffan med nån film på tv. Plötsligt när jag sitter där ser jag att nån stirrar på mig. Det här har hänt förut. Då har det varit skatorna som plirat in på mig. I det här fallet var den som plirade hårig och hade lång svans. Och det var inte en katt.

Nä. På bilden nedan ser man inkräktaren på golvet intill balkongräcket.




Anledningen är solrosfrön. Smaskens för fåglar, och en del andra, alldeles uppenbarligen. 
Fåglarna sprätter något alldeles grönjävligt och det tänkte tydligen den här krabaten utnyttja. 

Efter noga övervägande valde jag att öppna balkongdörren med ett ryck. 
"Skridelvivich!" så försvann hen in bakom gamla blomkrukor. Men jag va'en på spåret, och när den kom på det tänkte den förmodligen att det är bäst att shappa. Den sprang, som bara råttor kan, rakt över balkonggolvet (och jag blev helt svettig för en sekund med tanke på att jag lämnat dörren på vid gavel och att den faktiskt därför kunde springa rakt in) och hoppade från balkongens högsta punkt. Det hördes till och med ett duns utanför på träbänken där den landade. Jag trodde den slog ihjäl sig. Men icke. Ner i buskarna fortsatte den i rasande fart.

Själv började jag, trots att jag är sjuk, sopa upp alla frön från balkonggolvet så att den nu, om den nu vågar sig tillbaka, kammar noll.




4 kommentarer:

Anonym sa...

Brrr! Läbbigt!

Catherine sa...

ähmen vaffan........ hur kom den upp? jag döööör

mitt inre sa...

Jag tror de är rätt bra på att klättra. Om den nu inte helt sonika tog trappan....

Catherine sa...

BLÄ