söndag 22 maj 2011

Fastlöksvägen

Jag sneglade på ett kvitto jag fått från Höganäs. Enligt dem bodde jag på Fastlöksvägen. "Fastlök?" Hur tänkte de nu? Vad är en "Fastlök"? Varför är det så svårt med Fastlag? Å andra sidan - Fastlag? Vad är det? Hur många vet? Inte så många gissar jag. Jag har länge förstått att det har något med högtider att göra eftersom vägen ligger i ett kvarter med andra högtidsvägar.

Så här är det;
"...för det är inte sant, för det är inte sant, för där emellan kommer fastan!"
Efter julen, före påsken. Då skulle det fastas. Men INNAN man fastade skulle man svulla. Det var det som kallades Fastlagen. Tre dagar höll det på - man inledde med Fastlagssöndagen och avslutade med Fettisdagen.

Så nu vet vi det. På Fastlagsvägen är det tänkt att man ska svulla.
Häpp.

Inga kommentarer: