tisdag 19 april 2011

Kom (inte) hem

Härom kvällen gick min digitalbox sönder. Bara sådär. Och precis innan något jag absolut ville se på TV. Jag försökte ringa Comhems support (eftersom jag inte då visste att det var fel på boxen), och h e r r e g u d.... Vad handlar det om? "Tryck 1, tryck 2, tryck 4, tryck 1, tryck 8, tryck 2, tryck 1, tryck 198....." Man loopas runt och kommer aldrig till en människa.

Andreas kom hem och provade talvarienten i stället; "ja, ja, nej, nej, nej, *suck*, nej, nej, ja, nej, ja, nej, nej, nej.....men ge er nu!, nej, ja, nej, - JAG VILL PRATA MED EN RIKTIG MÄNNISKA!".

Jag vet inte hur han gjorde men han fick slutligen prata med en riktig människa. Efter ett par korta frågor, där "vad är det för modell på boxen", verkade vara nyckeln för att kunna konstatera att boxen var no more. Jag misstänker därför att de är programmerade att döden dö efter en viss tid.

Ny box skulle komma om 3-5 arbetsdagar. "Jaha, man kan inte hämta den nya någonstans", frågade Andreas. Det kunde man inte. Fast man kunde i och för sig åka och få en för samma pris hos Onoff eller Elgiganten eller Mediamarkt eller......om man bara uppgav att man var Comhemkund....(????)

Vi åkte till Elgiganten. De ville ha mer för boxen om man hade ett befintligt abonnemang som ville förlänga. Det var bara nya kunder som fick det lägre priset (!!?!). När jag påtalade att Comhem givit mig det lägre priset om jag valt att få boxen hemskickad, ändrade försäljaren priset till det lägre (??!).

I samma veva som boxinköpet gjordes, gjorde jag ett stödinköp till arbetsplatsen. Jag hade fått i uppdrag att köpa såna där adresslappar man klistrar på kuvert. Jag köpte två olika varianter, cirka 100 lappar i varje paket.
"Då blir det 946 kronor.", sa han i kassan. Jag höll på att svimma. Tillbaka på jobbet konstaterade jag torrt att det var tur att man inte var black på kontot när man gjorde smärre inköp till kontoret. Jag trodde min chef skulle trilla av stolen när jag sa vad det kostat.

Inga kommentarer: