tisdag 14 februari 2012

Folktolk

Jag vet inte om det är någon form av galenskap. Hos mig eller mina medmänniskor. Det är oklart. Det känns hur som helst solklart att jag behöver hjälp med att tolka en del personers yttranden.

Lite har jag förstått.

Som att "efter 11" med automatik har tilläget: "men före 12".

Annat har jag ännu inte lyckats klura ut.

Som att man på frågan; "kan du förklara över telefon?" får svaret att det beror på när telefonsamtalet inkommer. Och nej. Det handlar inte om att man ev kommer att befinna sig LKAB's lokaler 300 meter under jord när samtalet inkommer. Nä. Det handlar om något helt annat. Som att förbereda sig mentalt kanske. Eller nåt. Vad vet jag.

3 kommentarer:

Catherine sa...

när jag tänker efter så är ju efter elva = 11:01 - 12:00. Sen blir det ju efter tolv osv....

mitt inre sa...

ta tillbaka. annars måste jag döda dig.

12 är efter 11, även 13 och 14 är efter 11.

Catherine sa...

du får döda mig
Att kalla 13 "efter elva" är förvisso sant men väldigt otydligt...