onsdag 26 oktober 2011

Kurs

Idag har jag vart på kurs i det datasystem som jag ska (/redan) jobba(/r) i.
Jag kunde det mesta men fick trots allt en del frågetecken uträtade samt en del aha-upplevelser.

Det jobbigaste var att jag hade en hejdundrande huvudvärk, att kursledaren hade en märklig frisyr som jag hade svårt att koppla bort tankarna från samt att eleven bredvid mig, som dessutom är min kollega på samma kontor, är lite konstig. Jag har svårt att sätta fingret på det, men det är som om hon tittar på en lite för länge, och det gör mig besvärad.

Något annat jag nu upptäckte att jag upplevde som konstigt med denna person är att hon aldrig i sitt liv använt en funktionstangent på keyboarden och inte inte heller hade en aning om vad pageup- och pagedown-tangenterna gör. Hon hävdade att de inte finns på hennes laptop hemma. "Okeeej", sa jag.
När hon skulle back-tabba så tryckte hon på shifttangenten och tabtangent svindlande snabbt, som om de var heta som sexans nivå på kokplattan, vilket i sin tur resulterade i....ingenting. Jag föreslog då att hon skulle "hålla ner shifttangenten HELA TIDEN och sen trycka till en gång på tabtangenten". Voila!

Nu är väl inte jag nån hacker direkt, men jag tycker det är märkligt att det finns individer som är födda på 80-talet som kan mindre om datorer än jag. Jag fattar liksom inte hur man klarat sig igenom hela skollivet (inklusive universitetet vilket jag vet att hon gjort) utan att kunna sånt. Jag menar; har hon alltså tryckt pil-ner genom ett 300 sidor långt dokument?
Good god.

Inga kommentarer: